
Is er na drie jaar al duidelijkheid over de ontvankelijkheidsvereisten onder de WAMCA?
Dankzij de inwerkingtreding van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (‘WAMCA’) is het sinds 1 januari 2020 als belangenorganisatie mogelijk om, naast een verklaring voor recht, ook een collectieve vordering tot schadevergoeding in te stellen. Potentieel een machtig wapen voor belangenorganisaties. Ten tijde van de invoering van de WAMCA waren er nog verschillende onduidelijkheden. Dit artikel gaat in op drie punten in de ontvankelijkheidsfase die destijds nog niet waren uitgekristalliseerd en waarvan het onduidelijk was hoe de praktijk hiermee om zou (moeten) gaan. Dit betreft de representativiteitseis, de scope rule en de exclusieve belangenbehartiger. Bestaat er, drie jaar na de invoering van de WAMCA, inmiddels duidelijkheid over deze punten?
Representativiteitseis
De WAMCA heeft als aanscherping op het collectief actierecht de representativiteitseis geïntroduceerd.1 In lid 2 van artikel 3:305a BW2 is opgenomen dat belangenbehartigers ‘voldoende representatief’ moeten zijn ‘gelet op d...
Voor het lezen van dit artikel is een abonnement nodig. Login of vraag een abonnement aan.
Geen abonnement?
Dank voor uw bezoek! Als bezoeker van VAST kunt u onze blogs en wetenschappelijke artikelen inzien, alsmede een indruk krijgen van de noten en praktijkgerichte artikelen. Om alles in te kunnen zien dient u zich als abonnee aan te melden. Der eerste zes weken is nu bovendien gratis kennismaking.
Neem een abonnementKeywords
Auteur(s)

