05 Dec 2024
praktijk

Aansprakelijkheid en zelfrijdende auto's

In het najaar van 2024 kondigde Tesla aan dat we in de nabije toekomst een Tesla ‘Robotaxi’ zullen hebben zonder stuur en zonder pedalen. Waar we op dit moment nog slechts (deels) zelfrijdende auto’s kennen die onder menselijk toezicht staan, zullen er – als de aankondiging van Tesla uitkomt – in de nabije toekomst zelfrijdende auto’s zijn die niet langer onder menselijk toezicht staan. Wat betekent dit voor de aansprakelijkheid voor motorvoertuigen? Deze vraag zal in deze bijdrage centraal staan. Daarbij zal worden ingegaan op de verkeersaansprakelijkheid, aansprakelijkheid van bezitters van gebrekkige roerende zaken en productaansprakelijkheid.

1. Automatiseringsniveaus

Voordat ik inga op de aansprakelijkheid voor zelfrijdende (autonome) auto’s is het van belang om stil te staan bij de verschillende automatiseringsniveaus. Op dit moment bestaan er nog geen volledig zelfrijdende auto’s d...

Voor het lezen van dit artikel is een abonnement nodig. Login of vraag een abonnement aan.

Inloggen

Mandatory field
Mandatory field
Wachtwoord vergeten?

Geen abonnement?

Dank voor uw bezoek! Als bezoeker van VAST kunt u onze blogs en wetenschappelijke artikelen inzien, alsmede een indruk krijgen van de noten en praktijkgerichte artikelen. Om alles in te kunnen zien dient u zich als abonnee aan te melden. Der eerste zes weken is nu bovendien gratis kennismaking.

Neem een abonnement

Keywords

Aansprakelijkheid
Aansprakelijkheidsrecht
Autonoom voertuig
Zelfrijdende auto

Auteur(s)

Noortje Lavrijssen

Universitair docent Aansprakelijkheidsrecht aan de Open Universiteit te Heerlen en onderzoeker bij het lectoraat Recht en Digitale Technologie van de Juridische Hogeschool Avans & Fontys te Tilburg en 's-Hertogenbosch

LinkedIn